dijous, 4 de desembre de 2008


Probable efecte advers de la Vacuna del Papiloma Virus?

He visitat a una pacient de 15 anys a la que el seu ginecoleg li va administrar les dues primeres dosis de vacuna Gardasil el estiu de 2008 y pocs mesos desprès em demanar consulta porque presentava artomialgies de varies setmanes de duració i astenia. Cal considerar que havia estat fent "El Camino de Santiago" amb una motxila pesada, durant uns quants dies. Després d'una exploració y analitica normal he consultat la informació de la vacuna i he trasladat al Servei de Farmacología de la Vall de Hebrò una probable reacció adversa al medicament (Tarja Groga)

Pot ser d'utilitat comù coneixer les conclusions de l'informe emès per l'acreditada entitat de la Vall d'Hebró en resposta a la meva comunicació.

A més de la probable reacció adversa els consultava la conveniencia d'administrar la tercera dosi que resta pentent d'administració.

Si algù vol el texte complert de l'informe, no tinc probleme en facilitar-lo però considero que el texte complert faria enfarragosa aquesta comunicació

Per cert, la mare de la noia m'ha comunicat, al comunicar-li les dades, que prefereix no posar la tercera dosi. La meva filla m'ha fet notar que aquest missatge sembla que indiqui que jo tinc una visió negativa de la vacuna; aixó no es així i com a mostra cal aclarar que les meves tres filles ja han estat vacunades de les primeres dues dosis.

Aprofito per comentar que conve conservar el numero de lot de qualsevol vacuna administarda a la fi d'investigar qualsevol problema. En aquest cas la pacient va demanr la dada al lloc on li van administrar la vacuna i li van facilitar.

__________________________________________

....

En respuesta a su consulta: "Paciente que después de dos dosis de la vacuna Gardasil presenta artromialgias e hipersomnia. Nos preguntan si estan descritas estas dos reacciones adversas a este farmaco y que evidencia de eficacia de la vacuna hay en caso de tratamiento con tan solo las dos primeras dosis", le enviamos el informe adjunto.

TELÉFONOS 4207 y 4105 (interiores)
93 427 46 46 (directo)
FAX 93 489 41 09
WEB www.icf.uab.es


PREGUNTA

Paciente que después de dos dosis de la vacuna Gardasil presenta artromialgias e hipersomnia. Nos preguntan si están descritas estas dos reacciones adversas a este fármaco y qué evidencia de eficacia de la vacuna hay en caso de tratamiento con tan sólo las dos primeras dosis.


.........

CONCLUSIÓN

Dado que se han noficado casos de artritis/artropatía no especifica entre las pacientes incluidas en los ensayos, se ha de tener en cuenta la posibilidad de que las artromialgias presentadas por la paciente se deban a la vacuna, pero el hipersomnio no se menciona en ninguna de las publicaciones como efecto adverso a este fármaco.
No hay suficientes datos de evidencia de la protección contra el HPV en caso de la vacunación con sólo una o dos dosis.



Dra. Katarzyna Holub
Dra. Cristina Aguilera
Fundació Institut Català de Farmacologia
TELÉFONOS 4207 y 4105 (interiores)
93 427 46 46 (directo)
FAX 93 489 41 09
WEB www.icf.uab.es

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada